De zece ani în echipa Conest, Lucian Irimia: „Am finalizat orice proiect început indiferent de dificultăți!”
În această lună, Lucian Irimia, directorul financiar Conest marchează zece ani de la prima zi de muncă în cadrul companiei. Încrederea, secretul reușitei spune modest Lucian Irimia care însă ține să sublinieze: Conest a finalizat orice proiect început indiferent de dificultățile, modificările, aspectele tehnice sau financiare ce au adus impedimente majore în execuție. Directorul financiar al companiei Conest are și un mesaj pentru tineri: CONEST poate fi o provocare, dar în același timp o uriașă rampă de lansare în carieră.
Responsabilitatea socială a companiei în fața ieșenilor este pentru noi mai mult decât o noțiune teoretică. Poate am greșit puțin făcând eforturi consistente umane și financiare, generând rezultate pentru comunitate, fără a ne face din asta un titlu de laudă. Așa cum într-o perioadă de doar doi ani am revitalizat zona industrială prin proiectul Conest Grand Residence, vă asigur ca vom finaliza înainte de termen proiectele ce înseamnă mult pentru confortul nostru de zi cu zi. Construind o companie pentru viitor, Lucian Irimia:
Lucian Irimia. Director financiar Conest. În anul 1999 devine licențiat pe specializarea Statistică Social Economică, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor a Universității Alexandru Ioan Cuza. În anul 2000 obține titlul de master în Statistică Social Economică în cadrul aceleași instituții de învățământ superior. Primii pași pe piața muncii îi face în 1999 ca director economic la compania pentru construcții Alex. A fost Senior Relationship Manager în cadrul Departamentului Corporate, Raiffeisen Bank, director financiar Vinia. Din 2010 face parte din echipa Conest.
Ce voia Lucian Irimia atunci când era copil să fie când va crește mare?
Lucian Irimia: Doctor. Și într-un fel sunt astăzi ceea ce am visat, pentru că am în grijă sănătatea unei companii. A unei organizații în care suntem peste 400 de specialiști, a unei echipe ce are nevoie de echilibru financiar pentru a dezvolta proiectele în care se implică. Fie că sunt proiecte proprii sau proiecte pe care le dăm înapoi comunității.
Ce știați despre Conest înainte de a intra în echipa companiei?
Lucian Irimia: Experiența mea profesionala a început în vara anului 1999 în Compania pentru Construcții Alex, un constructor ce a marcat peisajul urban pe care astăzi îl promovăm cu mândrie drept Capitala Istorică a României. A reprezentat pentru mine o șansă uriașă de a mă dezvolta într-un mediu profesionist, alături de oameni competenți și mai ales în inima unui domeniu complex, poate cel mai complex dintre ramurile economiei naționale. Am avut atunci în față CONEST din perspectiva de competitor, alături de alți constructori de tradiție din Iași. Ulterior, în cei șapte ani petrecuți în Raiffeisen Bank am avut CONEST în relația de client al băncii. Ocazie cu care mi-am lărgit și personalizat perspectiva de cunoaștere a organizației. Companie mare, echilibrată financiar, serioasă și de cuvânt în relația cu banca. Atunci când am ales să intru în această echipă, în 2010, a fost cea mai bună opțiune pentru cariera mea, pe un teren bine pregătit și, mai ales, într-o viziune de dezvoltare pe termen lung. Iar timpul a demonstrat că alegerea a fost una corectă.
Ce au în comun sectorul bancar, o fabrică de vin și o firmă de construcții?
Lucian Irimia: Banii. Orientarea spre rezultat. Este tendința naturală a fiecărei organizații în misiunea sa de a menține o stare de echilibru financiar și de a asigura resursele financiare necesare derulării proiectelor curente. Economia noastră de piață este una aflată la început de drum, însă prin accesul la mijloace de informare sau prin forța educațională pe care instituțiile financiare străine au exercitat-o într-o perioadă scurtă de timp, s-a scuturat relativ repede de metehnele trecutului. Cei care astăzi mai sunt prezenți în piață au meritul de a fi înțeles care sunt elementele cheie în funcționarea unei organizații orientate către client și în cele din urmă orientată către profit.
Cum ați ajuns să faceți parte din echipa Conest? Vă mai amintiți prima zi de lucru?
Lucian Irimia: Am venit spre CONEST cu propunerea să dezvoltăm împreună proiecte pentru care să atragem resursele Uniunii Europene, în programele post-aderare. Și după mai puțin de o oră de discuții eram membru în echipa CONEST, ce urma să dezvolte proiectele propuse. Îmi aduc însă perfect aminte ușurința cu care m-am integrat în mediul de lucru, calitatea umană a colegilor, mulți dintre ei făcând parte și acum din echipa noastră și sentimentul deciziei corecte pe care am luat-o atunci, pe loc. Și luna asta au trecut 10 ani de la acele momente, ceea ce înseamnă ca timpul a validat-o în aceeași măsură.
Sunteți director financiar. Care sunt criteriile de promovare în Conest. Are orice soldat bastonul de mareșal în raniță?
Lucian Irimia: Criteriile de promovare sunt capacitatea, competența și profesionalismul. Organizația a fost mereu deschisă pentru oameni noi sau pentru promovarea internă. De altfel orice altă politică ar fi una în detrimentul intereselor întregii companii și mi-ar fi imposibil să cred că cineva anume ar scoate din ranițe credința și speranța noastră într-un viitor mai bun.
Dacă ar trebui să folosiți un singur cuvânt pentru a descrie ce înseamnă Conest pentru dumneavoastră care ar fi acela?
Lucian Irimia: Încredere!
Câte ore are o zi de muncă la Conest?
Lucian Irimia: Fiecare zi în care sunt sănătos este o zi reușită! Si cum fericirea nu este un deziderat, fac tot ce îmi stă în putință ca pe parcursul întregii călătorii să nu duc în bagaje regrete, invidii sau remușcări. Iar cei alături de care călătoresc îi aleg cu mare grijă; cred că am făcut alegeri inspirate. E greu să numesc acum un proiect sau mai multe proiecte de care sunt mândru. Toate proiectele în care m-am implicat au însemnat ceva și au lăsat ceva în urmă. De asta sunt mândru!
Cele mai grele trei momente?
Lucian Irimia: Momente grele au fost multe în ultimii ani, generate în special de cadrul legislativ ambiguu și incomplet în domeniul achizițiilor publice. Pornind de la criteriile de adjudecare a lucrărilor de construcții pe principiul celui mai mic preț, continuând cu problemele majore din execuție generate de documentația uneori incompletă sau insuficientă pentru amplasamente urbane, aglomerate de rețele de utilități foarte vechi, firmele românești din regiunea Moldovei au avut extrem de puține oportunități să se dezvolte. Să se capitalizeze. Și în aceste condiții riscurile asupra activității curente sunt multiple și greu de gestionat cu instrumentele aflate la îndemâna noastră.
Cum a traversat Conest starea ordonanțelor de urgență. România s-a oprit pentru câteva luni. S-a oprit și Conest?
Lucian Irimia: Nici un moment! Am aplicat încă de la început toate recomandările privind siguranța la locurile de muncă atât pe șantiere, cât și la birouri. Am creeat condițiile optime de comunicare între grupurile operative de pe șantiere astfel încât fluxurile financiare, alături de cele de aprovizionare, transport, depozitare și execuție să fie cât mai puțin afectate. Pot spune că unele șantiere, în special cele aflate în zone de trafic intens, au beneficiat din plin de condițiile cu totul aparte generate de restricțiile prevăzute pe perioada stării de urgență. Un element de real suport a fost în această perioadă sistemul informatic de tip ERP ce a permis simplificarea fluxurilor de documente și minimizarea contactului între colegi. Rezultatele au fost impresionante; la trei luni de la declanșarea epidemiei lucram din plin pe toate contractele, avem grafice de lucrări devansate pe cele mai importante dintre ele și, cel mai important, nu am avut nici un caz de îmbolnăvire intre noi.
Cum a modificat pandemia de SARS COV 2 viitorul companiei?
Lucian Irimia: Situația epidemiologică este doar o variabilă în matricea organizațională. E drept, o variabilă cu potențial distructiv uriaș asupra capacității de acțiune, însă compania, prin chiar specificul ei de organizare în clustere (șantiere) a avut un răspuns pozitiv în toată această perioada. Nu am sistat nici unul din proiectele de dezvoltare proprii, acolo unde avem capacitatea de controla procesele încă din faza de concept, proiect, avize, documentații și autorizare. În același timp percepția noastră a fost că și mediul bancar a reacționat calm și prudent pe toată această perioadă, asigurând păstrarea nivelului de finanțare în condițiile precedente perioadei de pandemie. Iar politicile guvernamentale de susținere a programelor de investiții în infrastructură, de accelerare a procesului de accesare a fondurilor nerambursabile sunt tot atâtea oportunități pentru sectorul de construcții pe termen mediu si lung.
Ce ați învățat bun ca director financiar din această perioadă?
Lucian Irimia: Greu de spus dacă am învățat ceva, însă este o criză cu mult diferită de alte crize ce periodic intervin în ciclurile de dezvoltare economică ale societății. Am validat însă importanța echilibrului financiar în viața unei companii mari și necesitatea menținerii unui grad de îndatorare la un nivel controlabil. Asta înseamnă structurarea datoriilor pe proiecte, corelarea termenelor de rambursare cu cele de încasare și valorificarea cu randamente superioare a fiecărui activ din patrimoniu.
Secretul longevității companiei Conest?
Lucian Irimia: Știu că sună precum un clișeu, însă secretul este vizibil pentru toată lumea și se aplică în multe alte ipostaze. Respectiv personal calificat, implicat și motivat pe o structură foarte bine configurată de norme, proceduri sau certificări de calitate a lucrărilor executate, în toate fazele de proiectare sau execuție. Și un detaliu suplimentar: finalizarea fiecărui proiect început indiferent de dificultățile, modificările, aspectele tehnice sau financiare ce au adus impedimente majore în execuție.
Dacă fiul dumneavoastră ar veni cu diploma de inginer constructor să se angajeze la Conest care ar fi criteriile de angajare?
Lucian Irimia: Configurarea, aplicarea sau modificarea acestor criterii cade în responsabilitatea Departamentului de Resurse Umane, inima acestui mare organism care este CONEST. Însă vă rog să aveți convingerea că dacă ar avea această chemare aș fi primul care i-aș recomanda această alegere. De altfel pe parcursul implementării unora din proiectele noastre de resurse umane am fost implicat în mod activ în activitățile de formare și am purtat numeroase discuții pe aceasta temă cu studenți ai Facultății de Construcții. CONEST poate fi pentru ei o provocare, dar în același timp o uriașă rampă de lansare în carieră.
Un mesaj pentru clienți?
Lucian Irimia: Sunt în permanent contact cu toți clienții noștri, fie că sunt reprezentanți ai unor instituții publice sau entități private. În acest mod ajung să înțeleg impactul pe care proiectul la care noi construim îl are în activitatea lor. Mă asigur astfel că suntem un partener de dialog deschis, corect și proactiv la nevoile lor. Mesajul nostru este să aibă încredere că proiectele lor sunt pe mâini bune!
Lucrările dumneavoastră presupun un disconfort pentru ieșeni pe perioada desfășurării lor. De cele mai multe ori finalizați proiectele mai repede. Ce mesaj aveți pentru ieșeni?
Lucian Irimia: O spunem răspicat că finalizarea lucrărilor de mare impact pentru comunitatea locală, în condiții de maximă calitate și responsabilitate este principalul nostru obiectiv. Este și în avantajul nostru pentru că aduce economii de cost și ne permite o valorificare superioară a ferestrelor de oportunitate pe care le avem într-un domeniu de activitate puternic influențat de factorii climaterici sezonieri.
Responsabilitatea socială a companiei în fața ieșenilor este pentru noi mai mult decât o noțiune teoretică. Poate am greșit puțin făcând eforturi consistente umane și financiare, generând rezultate pentru comunitate, fără a ne face din asta un titlu de laudă. Așa cum într-o perioadă de doar doi ani am revitalizat zona industrială prin proiectul Conest Grand Residence, vă asigur ca vom finaliza înainte de termen proiectele ce înseamnă mult pentru confortul nostru de zi cu zi. Construind o companie pentru viitor.