V-ați gândit că un specialist în construcții este un artist și că un pod și un drum sunt opere de artă? Bogdan Palade povestește experiența reconstrucției podului rutier peste râul Prut la Rădăuți Prut – Lipcani.
Putea lucra în străinătate, dar CONEST a fost ancora care l-a ținut în țară. Nu regretă nici o clipă decizia luată. Despre Pasajul Octav Băncilă spune că structura mixtă și secțiunea casetată a tablierului metalic au fost o premieră pe plan local.
Bogdan Palade este directorul Diviziei de Drumuri și Poduri în cadrul companiei Conest. Între a pleca în străinătate și a lucra aici, a ales Iașul. Nu îi pare rău de alegerea făcută. Și atunci când mergeți pe drumurile din Moldova, la rude sau la munte, multe dintre șosele sau poduri sunt rezultatul muncii echipei Conest coordonate de Bogdan Palade. Pentru că, spune directorul Diviziei de Drumuri și Poduri Conest, fiecare pod este o lucrare de artă. Absolvent al Facultății de Construcții din cadrul Universității Gheorghe Asachi din Iași este, ca întreaga echipă Conest, preocupat de educația permanentă. Și puțini știu că are în buzunar și o legitimație de voluntar la Asociația Română anti-SIDA filiala Iași! Reconstrucția podului peste râul Prut la Rădăuți Prut Lipcani, reabilitarea Drumului Național 17 sectorul Sadova-Gura Humorului, varianta de ocolire a municipiului Suceava, pasajul Nicolina din Municipiul Iași, sunt doar câteva dintre lucrările marca Bogdan Palade. Și ne-a dezvăluit în interviu că „tradiția spune că mâncarea inginerului constructor este ceafa la grătar cu cartofi prăjiți … în realitate sunt mai des întâlnite sandwich-urile reci asezonate cu fructe culese direct din copaci”. Un interviu inedit cu directorul Diviziei de Drumuri și Poduri Conest.
Cum ați caracteriza infrastructura actuală din zona Moldovei?
Bogdan Palade: Infrastructura rutieră este coloana vertebrală a fiecărei economii. La ora actuală, infrastructura rutieră din zona Moldovei este depășită și nu mai asigură participanților la trafic și populației un minim de condiții necesare: siguranță rutieră, timpi optimi de transport, existența variantelor de ocolire pentru principalele orașe, pentru diminuarea poluării. Consider că este necesară finalizarea proiectelor mari deja în execuție și realizarea urgentă a unei strategii care să optimizeze aspectele menționate anterior.
Cât de importantă ar fi o autostradă care să lege Moldova de celelalte regiuni istorice?
Bogdan Palade: Istoria ne arată că libera circulație a fost unul din principalii factori care au stat la baza dezvoltării statelor democratice. O autostradă care să asigure legătura între Moldova și celelalte regiuni istorice ale României, cât și cu celelalte state europene pentru facilitarea legăturilor economice, dar și legături turistice, este singura opțiune viabilă. Aceasta autostradă ar asigura o dezvoltare economică și socială durabilă.
Cum a ajuns Bogdan Andrei Palade în echipa Conest?
Bogdan Palade: În anul 2012 Grupul Colas – în cadrul căruia acționăm – a luat hotărârea de a nu mai activa în România. Am avut de ales între posibilitatea de a continua activitatea în cadrul grupului la nivel internațional sau a mă alătura echipei Conest din Iași în domeniul construcțiilor. Am preferat a doua variantă pentru a avea posibilitatea de a lucra în cadrul unei organizații care a stat și stă în continuare la baza multor proiecte de dezvoltare din zona de nord a Moldovei.
Ce a învățat directorul al Diviziei Drumuri și Poduri și specialistul Bogdan Andrei Palade de la echipa din care face parte? Ce crede că a învățat echipa Conest de la inginerul și directorul Bogdan Andrei Palade?
Bogdan Palade: Am descoperit la Conest o echipă loială, cu o experiență deosebită în domeniile de activitate din domeniu și foarte dedicată meseriei. În continuare învăț în fiecare zi ceva nou. În afară de cunoștințele tehnice pe partea de infrastructuri rutiere și poduri, sper că am adus plusvaloare și pe partea de bugetare, planificare și organizare a proiectelor, a asigurării legăturilor interumane necesare lucrului în echipă cu respectarea strictă a disciplinei. Acest lucru nu ar fi fost posibil fără sprijinul și implicarea colaboratorilor care au decis și ei să se alăture echipei Conest.
Sunteți director al Diviziei Drumuri și Poduri din cadrul Conest! Cum ați povesti responsabilitățile și activitățile funcției pe care o dețineți unei persoane care nu știe nimic din domeniul construcțiilor?
Bogdan Palade: Dețin o funcție importantă în cadrul unei firme specializate în domeniul construcțiilor. Am un rol important în aplicarea politicii stabilite de conducerea firmei atât în gestionarea proiectelor, contractelor și a relațiilor cu beneficiarii, cât și în organizarea șantierelor și a punctelor de lucru: asigurarea și gestionarea eficientă a resurselor necesare, dotarea cu echipamente de lucru și protecție adecvate activității. Trebuie să asigur mijloacele necesare astfel încât obiectivele realizate să îndeplinească cerințele clienților: încadrarea în termenul contractual, realizarea unor construcții de calitate care să respecte documentațiile de execuție, cât și încadrarea în bugetele aprobate.
Ne puteți povesti care a fost primul pod construit și care au fost provocările?
Bogdan Palade: Imediat după finalizarea studiilor am avut norocul să fac parte din echipa care a lucrat la reconstrucția podului rutier peste râul Prut la Rădăuți Prut – Lipcani – o structură deosebită cu lungimea de 275 m și rampă de acces de aproximativ 1500 m cu multiple dificultăți în execuție:
– existența pe amplasament a podului vechi – parțial distrus în cel de-al doilea Război Mondial;
– necesitatea refacerii sau a consolidării infrastructurilor existente amplasate în albia minoră și majoră a Prutului implicând soluții deosebite pentru execuția batardourilor etanșe, evacuarea apelor din incinte și injectări pentru consolidarea fundațiilor – toate cu asigurarea condițiilor de lucru în siguranță pentru personal;
– asigurarea accesului la pilele din albia minora s-a realizat cu ajutorul platformelor plutitoare și pentru traversarea râului pe durata de execuție s-a folosit un pod provizoriu de pontoane – o provocare în perioadele ploioase pentru asigurarea siguranței și respectarea graficelor de execuție;
– soluția adoptată pentru suprastructură – structura mixtă tablier metalic cu dala de beton armat precomprimat similară pasajului Octav Băncilă, cât și complexitatea lucrărilor rutiere mi-a permis să am acces la o gama largă de tehnologii și informații care au avut o importanță mare pentru activitatea ulterioară.
Activitatea cât și emoțiile trăite în cadrul echipei pe toată durata execuției până la recepția lucrărilor finale au avut un rol decisiv în formarea și evoluția mea ulterioară. Lista membrilor care au participat la realizarea proiectului este foarte lungă și cu o mare parte din ei am avut și colaborări ulterioare de excepție.
De fiecare dată când trecem pe un pod ne gândim la constructor! Ne dorim să fie cel mai bun! Cât de mari sunt responsabilitățile dumneavoastră pe acest segment de activitate?
Bogdan Palade: Podurile sunt lucrări de artă și indiferent de executant sau categoria drumului pe care sunt construite trebuie să respecte toate cerințele de calitate.
Responsabilitatea mea este să asigur cadrul necesar de lucru astfel încât podurile executate să respecte toate condițiile impuse de normativele și legislația în vigoare, să îndeplinească cerințele de calitate din cadrul proiectelor astfel încât beneficiarii să preia la final obiective care să răspundă scopului dorit.
Un aspect important îl reprezintă și eliminarea sau pe cât posibil diminuarea intervențiilor în perioada de garanție care crează disconfort pentru beneficiarii finali – participanții la trafic și cheltuieli suplimentare pentru firmă.
Pasajul Octav Bancilă! La ce vă gândiți atunci când îl traversați?
Bogdan Palade: Satisfacție! Este principalul obiectiv în realizarea căruia am fost implicat în Municipiul Iași – de o mare importanță pentru circulația rutieră și pietonală. Structura mixtă și sectiunea casetată a tablierului metalic a fost o premieră pe plan local.
Ce ați spune unui turist despre zona Lăpușneanu sau despre Pietonal?
Bogdan Palade: Aveți posibilitatea de a vizita și admira o zonă excepțională din punct de vedere istoric și cultural în condiții optime pentru deplasarea în siguranță. Acest lucru se datorează și implicării echipei Conest în realizarea proiectului Regenerare zona urbană Lăpușneanu – Piața Unirii.
Care este diferența dintre un drum bun și unul prost?
Bogdan Palade: Un drum bun trebuie să asigure în primul rând siguranța participanților în trafic. Pentru a obține acest lucru este necesară implicarea în egală măsură atât a autorităților locale, beneficiarilor, cât și a antreprenorilor care execută proiecte sau lucrări în acest domeniu.
Unde se vede peste zece ani Bogdan Andrei Palade?
Bogdan Palade: Muncind alături de echipa Conest la formarea unei noi generații de constructori și la realizarea viitoarelor proiecte de infrastructură rutieră, transport urban și cale ferată.
Melodia preferată?
Bogdan Palade: În niciun caz Drumurile noastre toate.
Show must go on – Queen.
Care este mâncarea ideală pentru munca pe șantier?
Bogdan Palade: Tradiția spune că mâncarea inginerului constructor este ceafa la grătar cu cartofi prăjiți. În realitate sunt mai des întâlnite sandwich-urile reci asezonate cu fructe culese direct din copaci.
Cum este să lucrezi la peste 40 de grade Celsius?
Bogdan Palade: Este unul din beneficiile de care are parte fiecare inginer care lucrează în breasla drumarilor, alături de curenții de aer și temperaturile scăzute de pe firul de apă când lucrăm la realizarea podurilor.
Având în vedere evoluția ultimilor ani când întâlnim perioade lungi cu temperaturi din ce în ce mai ridicate, a trebuit să ne adaptăm și să asigurăm mijloacele necesare (mijloace de protecție și hidratare, adaptarea programului de lucru etc.) pentru desfășurarea activității în condiții de siguranță.
Când mergeți cu familia pe drumurile din Moldova care vă poartă numele în proiecte, ce povestiți familiei?
Bogdan Palade: Părțile atrăgătoare sau situațiile hazlii din șantier le povestesc ca atare. Situațiile deosebite petrecute în zonă încerc să le prezint cu o tentă calmă și narativă pentru a fi și de învățătură.
Sigur că da, având în vedere că sunt a treia generație de ingineri constructori din familie îmi place meseria pe care o practic și sunt mândru de realizările echipei din care fac parte! Sper să urmeze și o a patra generație.
Ce îl scoate din sărite pe Bogdan Andrei Palade?
Bogdan Palade: Aici ar fi multe de povestit. Pe primele locuri sunt expresia nu se poate, autosuficiența și neseriozitatea care este tot mai des întâlnită în societatea actuală, la toate palierele.
În afară de Iași, care este orașul din lume în care ar dori să trăiască Bogdan Andrei Palade?
Bogdan Palade: Întotdeauna criteriul cel mai important va fi familia. Acolo unde va fi familia mea!
Un mesaj pentru ieșeni!
Bogdan Palade: Vreau să le mulțumesc pentru înțelegerea și răbdarea de care au dat dovada de-a lungul timpului față de disconfortul creat de șantierele de construcții și să îi asigur că în ciuda dificultăților și neprevăzutelor zilnice vom face tot posibilul pentru diminuarea acestuia și scurtarea timpilor de execuție.